المپیاد ریاضی (Mathematical Olympiads)

هرچیزی راجع به المپیاد ریاضی-دانلود سوالات المپیاد

المپیاد ریاضی (Mathematical Olympiads)

هرچیزی راجع به المپیاد ریاضی-دانلود سوالات المپیاد

بشتابید بشتابید... سوال جایزه دار!

امروز یه سوال جایزه دار مینیویسم اینجا!


هر کس حل کرد اسم و ایمیلش رو بزاره تا براش جایزه رو به ایمیلش بفرستم!


(در ضمن جایزه کاملاْ از شرایط اسلامی برخوردار می باشد! - یعنی بوس و این حرفا نیست! یه سری سوال المپیاده که خیلی به درد بخور هستن)


این هم از سوال:


فرض کنید اعدادی طبیعی باشند به طوری که باشد. ثابت کنید و .


(توجه: شاید سوال قدیمی باشه و دیده باشیدش! ولی حتماً سعی کنید که حلش کنید)



نظرات 17 + ارسال نظر
اشکان یکشنبه 21 آذر 1389 ساعت 08:54 ب.ظ http://imo.blogfa.com

من حلش کردم تو 15 دقیقه این طوری حل میشه که هر عاملی تو a بگیری تو b هم هست به توان a حالا بقیه عاملای b رو بگیری باید x a+b تا از اون رو داشته باشه پس b هم باید همون قدر از اون رو داشته باشه ولی بدیهیه که نمیشه چون هر عددی بزرگتر از 1 به توان b از b بیشتره
حالا یکم رابطه رو ساده کنی به همون چیزی می رسیم که می خوایم

فری دوشنبه 22 آذر 1389 ساعت 06:29 ب.ظ

اقا اینکه خیلی بدیهی بود من با دو سه نفر هم چک کردم تا یید کردند.
یه نزول نامتناهی می خوره(البته با فرض a برابر x نباشه)در نتیجه ی این نزول به دست می یاد که a برابر x است که متناقض با فرض اولیه است,پس a برابر X است,b=x^x است.(اینو با معلممون هم چک کردم و درست بود)

محمد دوشنبه 22 آذر 1389 ساعت 07:57 ب.ظ

این سوالات یش . پا افتاده اند سخت تر بذار تا بدون جایزه حل کنم

اشکان دوشنبه 22 آذر 1389 ساعت 08:08 ب.ظ http://imo.blogfa.com

پس جایزه چی شد

tg دوشنبه 22 آذر 1389 ساعت 11:02 ب.ظ

خودمونیما یه سوال گذاشتی همه____یه هیکلت.منم حل کردم واسه منم بفرست

امیرحسین سه‌شنبه 23 آذر 1389 ساعت 07:45 ب.ظ http://www.math-olympiad.blogsky.com

قبول!

راه حل هاتون رو با ایمیل برای من بفرستید، منم براتون جایزه رو به همون ایمیل میفرستم.

اینم ایمیل من: amir_ahp_2009@yahoo.com

این چند روز هم نتونستم بیام اینترنت که نظرات رو چک کنم، اینم دلیل تاخیر!

امیرحسین سه‌شنبه 23 آذر 1389 ساعت 08:24 ب.ظ http://www.math-olympiad.blogsky.com

در ضمن، این سوال که برای رو کم کنی نبود که!

ولی آفرین به کسایی که حل کردن. راه اشکان درسته. آقا فری من نمیدونم چه جوری میشه با راه شما(نزول نامتناهی) مساله رو حل کرد و خوشحال میشم اگه راهتو برای من بفرستی به ایمیلم که بالا نوشتم آدرسشو.

آقا محمد، سوال بی جایزه هم میذارم حل کنید.

آقا آرش (tg) ، اینجا درست نیست اینجوری صحبت کنی. نظرت رو پاک نکردم چون نمیخواستم وبلاگم بشه مثل مال خودت!

موفق باشید،

امیرحسین.

منم جایزه می خوام سه‌شنبه 23 آذر 1389 ساعت 09:26 ب.ظ

منم جایزه می خوام

tg چهارشنبه 24 آذر 1389 ساعت 12:30 ب.ظ

تو جیب مارو نزن جایزه پیشکشت.
داشتیم؟؟؟
وبلگه من چشه؟؟؟
هم من هم رفیقم شوخ طبع و با جنبه ایم پس لازم شد اولش بنویسم بی جنبه ها نیان تو.کسی هم ناراحت شده بگه تا ازش عذر خواهی کنم
یادم رفت باید اول از همه میگفتم : اشکاتو پاک کن.

یه نفر جمعه 26 آذر 1389 ساعت 11:44 ق.ظ

چرا یه نفر به داد من بیچاره نمیرسه؟منم دلم میخواد المپیادی باشم و بتونم به سوال های شما جواب بدم...اما هر کاری میکنم نمیشه..یه نفر به من کمک کنه...آخه دارم کمکم ناامید میشم...

سارا یکشنبه 28 آذر 1389 ساعت 05:13 ب.ظ

mitoonid in ketab ro bezarid baraye DL
tafrihate riyazi
martin gardner

مرمر سه‌شنبه 30 آذر 1389 ساعت 03:48 ب.ظ

سلام..وبلاگ جالب و ژرمحتوایی داری..تبریک میگم...!
دیروز به وبت سر زدم..
سوالتو حل کردم...جایزه هم نمیخوام ...(خیلی دیر اومدم مجاز نیستم!!)


موفق باشی...

مرتضی جمعه 25 آذر 1390 ساعت 04:24 ب.ظ http://www.mpratury.mihanblog.com

برای این کار اگر اثبات خواسته شده را به جای شرط مسئله بگذاریم کار انجام می شود :اگر مساوی شد درست است اگر نه تناقض
حل:
(X^a+b=a^b.b)=X^(x+x^x)=X^x^x.X^x

مرتضی جمعه 25 آذر 1390 ساعت 04:32 ب.ظ http://www.mpratury.mihanblog.com

من برای المپیاد می خونم از وب شما خیلی استفاده کردم تا به حال
کتاب های :ترکیبیات ثروتی جلد 1 تا آخر و 10 صفحه از تابع 22 از نظریه اعداد خواندم کافی است
خلاصه وب خیلی خوبا دارید

farzaneh ehsani سه‌شنبه 20 دی 1390 ساعت 02:58 ق.ظ

اگر a=xرا شرط مسئله بگیریم به b=x^xمی رسیم.
x^a+b a=x

a=x x^a+b=x^x.x^b
a^b.b=x^b.b
x^b.b=x^x.x^b b=x^x

حمیدرضا کامکاری جمعه 8 دی 1391 ساعت 11:25 ق.ظ

من این سوالو تو 1 دقیقه حل کردم :
X=3
a=3
b=27
با یک معادله
x^a.x^b=a^b.b
x^a=(a/x)^b.b
حالا اعداد را جایسازی می کنیم.

حمیدرضا کامکاری جمعه 8 دی 1391 ساعت 11:31 ق.ظ

البته به طور کلی b باید برایر با x^a یا a^x باشد یعنی ممکن است x و a برابر با 4 باشد و b برابر با 16 باشد (برطبق معادله)

(به حرحال چون x و a برابرند تقسیمشان به توان هر عددی می شود یک پس می توان ادامه ی معادله را به این صورت نوشت:
X^a=b)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد